Jsme vzdělávacím spolkem pro podporu funkční komunikace s dětmi a dospělými, kteří z různých důvodů nemohou mluvit. Využíváme k tomu metody alternativní a augmentativní komunikace, se kterými máme zkušenosti již deset let.
Chceme informovat veřejnost o AAK, aby se lidé s těžce narušenou komunikační schopností setkávali ve společnosti s pochopením a respektem. Rádi bychom poskytovali intervenci v rodinách s dětmi v raném věku, a tím děti rozvíjeli v oblasti řeči, myšlení, socializace a předcházeli tak jejich problémovému chování. Máme ambice zkvalitňovat život uživatelů AAK předškolního a školního věku formou motivačních programů, příměstských nebo letních táborů. Mohou nás kontaktovat i dospělé osoby či jejich rodinní příslušníci s pomocí volby vhodného komunikačního prostředku. V neposlední řadě chceme nabízet know-how školským a sociálním zařízením formou školení a supervizí.
Jsme stabilní a spolehlivou iniciativou. Naší snahou je Spolek AAK rozšiřovat o další členy, kteří mohou uživatelům AAK nejrůznějším způsobem prospět. Tím budeme všichni participovat na společném díle v Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
Mgr. Lenka Říhová, speciální pedagog, AAK konzultant, www.isen.cz
Aby metody alternativní komunikace fungovaly, nesmí to být “učení”, ale hra a radost. AAK v podání Bohdany Voříškové, tak jak jsem ji měla možnost poznat, je inspirativní, smysluplná a humorná zábava pro děti i dospělé :).
Mgr. Marcela Jarolímová, speciální pedagog, lektor VOKS
Pevně věřím, že spolek AAK naváže na skupinové nácviky rozvoje komunikačních dovedností tak, jak tomu bylo ve škole Daneta v Hradci Králové. Nezapomenutelný klaun Kája spolu se svým zázračným kufrem plných pomůcek dramaticky a s mnoha názornými pomůckami dokázal vysvětlovat neverbálním dětem význam slov a komponovat je do příběhů. Prostřednictvím společné hry a ztvárněním rozličných situací rozvíjíte komunikaci i s dětmi neverbálními. A to je panečku UMĚNÍ. Moc se těším na Vaše nové inspirace a držím palce s rozjezdem všeho nového.
Monika Řípová, maminka chlapce s těžce NKS
S AAK som prišla do styku vďaka môjmu synovi s Angelmanovým syndrómom. Nevie verbálne komunikovať, ale má extrémnu potrebu komunikovať a bolo nevyhnutné nájsť alternatívny spôsob. PhDr.Krejčířová nám doporučila znakovú reč, ale bolo veľmi ťažké nájsť „niekoho“, kto by znakový jazyk pre potreby ťažko mentálne postihnutého dieťa ovládal a hlavne bol schopný mu ich prispôsobiť a sprostredkovať. Až vďaka Bohdanke sme mohli naštartovať naozaj veľmi aktívnu obojstrannú komunikáciu s našim synom. Veľmi nenúteným a hravým sposobom sa jej podarilo Bertíka naučiť množstvo znakov (min. 50 až 60). Moc ho práca s Bohdankou baví, vždy sa na komunikáciu moc teší, čo pri iných činnostiach nie je vždy pravidlo Je šťastnejší a spokojnejší, keď mu okolie viacej rozumie a môže zdeliť svoje potreby. Používame samozrejme aj ďalšie formy ako piktogramy, zároveň kombinujeme s globálnym čítaním, rozširovaním porozumenia. Sme moc vďačný za túto možnosť. Častokrát sa komunikácia podceňuje i v bežnom živote zdravých detí a častokrát postrádajú základné komunikačné schopnosti i dospelý ľudia. Je úžasné nájsť človeka, ktorý je odborne fundovaný a zároveň schopný sa naladiť na ťažko postihnuté dieťa a zvýšiť kvalitu jeho života, ako aj života jeho rodiny. Ďakujeme!!!
Mgr. Libuše Kubová, lektorka, autorka řady publikací týkajících se AAK
Spolek AAK mohu jedině doporučit. Práci jedné z jejich hlavních členek velmi dobře znám a věřím, že až se jednou rozhodnu s prací lektorky AAK skončit, stane se mojí dobrou nástupkyní. Osobně v oboru AAK pracuji od roku 1992, dalo by se říci, že jsem prakticky byla jedním z prvních lektorů, kteří AAK u nás propagovali a uváděli do praxe. Budu velice ráda sledovat Vaši práci a podporovat Vás případnými radami.
Mgr. Pavla Foster Skalová, speciální pedagog v rané péči, spoluautorka knihy Neverbální dítě v MŠ
Všechny aktivity zaměřené na rozšiřování metod alternativní a augmentativní komunikace do praxe a zvyšování obecného povědomí o možnostech jejich užití, považuji v naší zemi za nesmírně důležité. Informovanost o AAK je ve společnosti velmi nízké, v praxi stále narážíme na to, že málokterý odborník věnuje pozornost hledání cest vedoucích k nastavení funkční komunikace s neverbálním člověkem (bez ohledu na to, zda se jedná o dítě nebo dospělého). Přitom vybudování efektivního komunikačního systému je základním předpokladem sociální integrace každého jedince. Činnost Spolku pro podporu AAK tedy velmi vítám a těším se na výsledky jeho působení.
Mgr. Jana Šarounová, speciální pedagog-logoped v SPC pro děti s vadami řeči se zaměřením na AAK, autorka knihy Metody alternativní a augmentativní komunikace
Spolek pro AAK je pro mě novou organizací, k jejíž práci zatím těžko mohu něco říci. Bohdanu Voříškovou, jeho zakladatelku, ale znám již nějakou dobu. Setkaly jsme se při řadě příležitostí, jejichž společným jmenovatelem byla právě augmentativní a alternativní komunikace. Bohdana se AAK profesně věnuje řadu let, neúnavně se zajímá o novinky v této oblasti jak u nás, tak v zahraničí, a do své práce vnáší kromě odbornosti opravdový zájem o své klienty. Ten se projevuje mimo jiné i tím, že se snaží nezapomínat na to, že komunikace má děti bavit, a tak hledá různé nové formy práce. Mám za to, že se jí to daří.