SpAAK

Jsme vzdělávacím spolkem pro podporu funkční komunikace s dětmi a dospělými, kteří z různých důvodů nemohou mluvit. Využíváme k tomu metody alternativní a augmentativní komunikace, se kterými máme zkušenosti již deset let.

Chceme informovat veřejnost o AAK, aby se lidé s těžce narušenou komunikační schopností setkávali ve společnosti s pochopením a respektem. Rádi bychom poskytovali intervenci v rodinách s dětmi v raném věku, a tím děti rozvíjeli v oblasti řeči, myšlení, socializace a předcházeli tak jejich problémovému chování. Máme ambice zkvalitňovat život uživatelů AAK předškolního a školního věku formou motivačních programů, příměstských nebo letních táborů. Mohou nás kontaktovat i dospělé osoby či jejich rodinní příslušníci s pomocí volby vhodného komunikačního prostředku. V neposlední řadě chceme nabízet know-how školským a sociálním zařízením formou školení a supervizí.

Jsme stabilní a spolehlivou iniciativou. Naší snahou je Spolek AAK rozšiřovat o další členy, kteří mohou uživatelům AAK nejrůznějším způsobem prospět. Tím budeme všichni participovat na společném díle v Královéhradeckém a Pardubickém kraji.

Mgr. Bohdana Kubíková
spoluzakladatel Spolku AAK z. s.
speciální pedagog – logoped
Mgr. Martin Fabián
spoluzakladatel Spolku AAK z. s.
speciální pedagog
Mgr. Jitka Kohoutková
spoluzakladatel Spolku AAK z. s.
klinický logoped

Mgr. Libuše Kubová
autorka mnoha speciálněpedagogických publikací
Mgr. et Mgr. Josef Suchánek
speciální pedagog, učitel na ZŠ
Mgr. Karolína Ježková
realizátorka motivačního programu
Eva Černá
realizátorka motivačního programu
Monika Racková
matka dítěte s potřebou komunikační podpory
Monika Řípová
matka dítěte s potřebou komunikační podpory
Monika Pihýrová
v současné době v invalidním důchodu
Bc. Petra Divanovic
pedagog
Petra Šubrtová
asistent pedagoga
Anna Králová
realizátorka motivačního programu – v současné době na rodičovské dovolené
Pavel Kubík
otec dítěte s potřebou komunikační podpory
Tereza Kovářová
studentka UHK
Iveta Hakenová
pedagog

Mgr. Lenka Říhová, speciální pedagog, AAK konzultant, www.isen.cz
Aby metody alternativní komunikace fungovaly, nesmí to být “učení”, ale hra a radost. AAK v podání Bohdany Voříškové, tak jak jsem ji měla možnost poznat, je inspirativní, smysluplná a humorná zábava pro děti i dospělé :).

Mgr. Marcela Jarolímová, speciální pedagog, lektor VOKS
Pevně věřím, že spolek AAK naváže na skupinové nácviky rozvoje komunikačních dovedností tak, jak tomu bylo ve škole Daneta v Hradci Králové. Nezapomenutelný klaun Kája spolu se svým zázračným kufrem plných pomůcek dramaticky a s mnoha názornými pomůckami dokázal vysvětlovat neverbálním dětem význam slov a komponovat je do příběhů. Prostřednictvím společné hry a ztvárněním rozličných situací rozvíjíte komunikaci i s dětmi neverbálními. A to je panečku UMĚNÍ. Moc se těším na Vaše nové inspirace a držím palce s rozjezdem všeho nového.

Monika Řípová, maminka chlapce s těžce NKS
S AAK som prišla do styku vďaka môjmu synovi s Angelmanovým syndrómom. Nevie verbálne komunikovať, ale má extrémnu potrebu komunikovať a bolo nevyhnutné nájsť alternatívny spôsob. PhDr.Krejčířová nám doporučila znakovú reč, ale bolo veľmi ťažké nájsť „niekoho“, kto by znakový jazyk pre potreby ťažko mentálne postihnutého dieťa ovládal a hlavne bol schopný mu ich prispôsobiť a sprostredkovať. Až vďaka Bohdanke sme mohli naštartovať naozaj veľmi aktívnu obojstrannú komunikáciu s našim synom. Veľmi  nenúteným a hravým sposobom sa jej podarilo Bertíka naučiť množstvo znakov (min. 50 až 60). Moc ho práca s Bohdankou baví, vždy sa na komunikáciu moc teší, čo pri iných činnostiach nie je vždy pravidlo Je šťastnejší a spokojnejší, keď mu okolie viacej rozumie a môže zdeliť svoje potreby. Používame samozrejme aj ďalšie formy ako piktogramy, zároveň kombinujeme s globálnym čítaním, rozširovaním porozumenia. Sme moc vďačný za túto možnosť. Častokrát sa komunikácia podceňuje i v bežnom živote zdravých detí a častokrát postrádajú základné komunikačné schopnosti i dospelý ľudia. Je úžasné nájsť človeka, ktorý je odborne fundovaný a zároveň schopný sa naladiť na ťažko postihnuté dieťa a zvýšiť kvalitu jeho života, ako aj života jeho rodiny. Ďakujeme!!! 

Mgr. Libuše Kubová, lektorka, autorka řady publikací týkajících se AAK
Spolek AAK mohu jedině doporučit. Práci jedné z jejich hlavních členek velmi dobře znám a věřím, že až se jednou rozhodnu s prací lektorky AAK skončit, stane se mojí dobrou nástupkyní. Osobně v oboru AAK pracuji od roku 1992, dalo by se říci, že jsem prakticky byla jedním z prvních lektorů, kteří AAK u nás propagovali a uváděli do praxe. Budu velice ráda sledovat Vaši práci a podporovat Vás případnými radami.

Mgr. Pavla Foster Skalová, speciální pedagog v rané péči, spoluautorka knihy Neverbální dítě v MŠ
Všechny aktivity zaměřené na rozšiřování metod alternativní a augmentativní komunikace do praxe a zvyšování obecného povědomí o možnostech jejich užití, považuji v naší zemi za nesmírně důležité. Informovanost o AAK je ve společnosti velmi nízké, v praxi stále narážíme na to, že málokterý odborník věnuje pozornost hledání cest vedoucích k nastavení funkční komunikace s neverbálním člověkem (bez ohledu na to, zda se jedná o dítě nebo dospělého). Přitom vybudování efektivního komunikačního systému je základním předpokladem sociální integrace každého jedince.  Činnost Spolku pro podporu AAK tedy velmi vítám a těším se na výsledky jeho působení.

Mgr. Jana Šarounová, speciální pedagog-logoped v SPC pro děti s vadami řeči se zaměřením na AAK, autorka knihy Metody alternativní a augmentativní komunikace
Spolek pro AAK je pro mě novou organizací, k jejíž práci zatím těžko mohu něco říci. Bohdanu Voříškovou, jeho zakladatelku, ale znám již nějakou dobu. Setkaly jsme se při řadě příležitostí, jejichž společným jmenovatelem byla právě augmentativní a alternativní komunikace. Bohdana se AAK profesně věnuje řadu let, neúnavně se zajímá o novinky v této oblasti jak u nás, tak v zahraničí, a do své práce vnáší kromě odbornosti opravdový zájem o své klienty. Ten se projevuje mimo jiné i tím, že se snaží nezapomínat na to, že komunikace má děti bavit, a tak hledá různé nové formy práce. Mám za to, že se jí to daří.